Je hebt bezoekers op je website of webshop. Maar ze kopen niks, melden zich niet aan voor je evenement, en vullen geen contactformulier in. Paniek! Je omzet groeit niet, en je twijfelt aan je producten en diensten. De oplossing is meestal heel simpel: je hebt overtuigende verkoopteksten nodig.
De meeste bedrijven en ondernemers zijn net mannetjesgorilla’s: ze slaan zichzelf hard op de borst om te imponeren, en te laten zien dat ze beter zijn dan de concurrent. Bij gorilla’s werkt deze borstklopperij, maar bij ondernemers niet. En toch is dat exact wat de meeste bedrijven doen in hun marketing.
Waar gaat het mis?
De teksten op veel websites en webshops gaan alleen over het bedrijf zelf en de producten/diensten: wat is de dienst, welke specificaties heeft het product, en waarom zijn wij echt het beste bureau/bedrijf/merk van allemaal.
Slecht nieuws voor je: jouw klant is he-le-maal niet in jou geïnteresseerd. Zélfs niet in je product of dienst. Wat je klant wel wil? Dat de teksten over hém gaan: welk probleem los je voor hem op, en hoe wordt zijn werk en leven er leuker, makkelijker, beter en gelukkiger door?
Wat verkoop je eigenlijk? Hint: het is niet je product of dienst.
Je verkoopt geen automatische stofzuiger. Je verkoopt tijd die iemand overhoudt doordat hij niet meer zelf het huis hoeft te zuigen. Tijd die hij kan besteden aan sporten (gezondheid), Game of Thrones kijken (ontspanning), of de kinderen (betekenisvolle relaties).
Tijdsbesparing, geen gedoe meer, schoonheid, minder stress, zelfvertrouwen, gezondheid, zelfontplooiing, relaties verdiepen, iets goeds kunnen doen voor de wereld: dát is wat je verkoopt aan je klant. Jouw product of dienst is slechts het middel om daar te komen.
Je onderbewuste neemt 95% van alle beslissingen
Zijn productspecificaties, en informatie over je eigen dienstverlening dan niet belangrijk? Zeker wel. Maar al die informatie speelt in op het rationele brein van je klant. En verkopen doe je vooral door het onderbewuste brein aan te spreken.
95% van alle beslissingen wordt door het onderbewuste genomen. Je gebruikt je ratio vervolgens alleen maar om je onderbuikbeslissing te rechtvaardigen.
6 psychologische beïnvloedingsprincipes
Verkopen is overtuigen. En om dat te bereiken met je website, gebruik je het beste ook deze beïnvloedingsprincipes uit de psychologie.
- Wederkerigheid: als jij als bedrijf iets weggeeft (een gratis e-book op je website, handige kennis delen in waardevolle blogs), is iemand eerder geneigd jou ook iets te geven (je inhuren bijvoorbeeld)
- Schaarste: als er nog maar weinig van een product beschikbaar is (nog maar 3 trainingsplekken beschikbaar!), ben je eerder geneigd het te kopen (snel boeken, voordat iemand anders me voor is)
- Autoriteit: als je een expert bent in je vakgebied (vertel over je awards, deel je kennis, word zichtbaar in de media), zijn mensen eerder geneigd om een dienst bij je af te nemen (Zij is bekend/heeft een prijs gewonnen, dus zij zal wel gelijk hebben).
- Commitment/consistentie: wie A zegt (een gratis productsample ontvangen) zegt van nature ook graag B (vervolgens een bestelling doen).
- Gunfactor: als een klant je bedrijf leuk vindt (stuur ’s een persoonlijk kaartje, heb waanzinnig goede klantenservice, geef unieke kijkjes achter de schermen), is hij eerder geneigd zaken met je te doen.
- Consensus: als iemand anders het doet (Al 4500 mensen kochten dit product!), dan doe ik het ook (4500 mensen? Dan moet het wel een goed product zijn).
(Bron: Robert Cialdini)
Andere verkooptechnieken zijn bijvoorbeeld:
– Storytelling
– Je informatie op meerdere manieren aanbieden (niet alleen in tekst, maar ook in een overzichtstabel of een video).
Van homepage tot productpagina, van buttontekst tot begeleidende tekst bij formulieren: er zijn tientallen manieren hoe je bovenstaande technieken slim toe kunt passen, waardoor je website flink meer klanten kan gaan opleveren.
De aanpak van Dutch Vitamins voor overtuigende verkoopteksten
1: We bespreken jouw wensen en doelstellingen. Aan de hand van je webstatistieken, jouw wensen, en mijn expertise kijken we naar de pagina’s die we het beste aan kunnen pakken. Dat kan bijvoorbeeld je homepage zijn, of je verkooppagina’s, of je formulieren. We doen een nulmeting: hoe zijn je bezoekcijfers op een bepaalde pagina? Hoeveel aanmeldingen / verkochte producten / gedownloade boeken zijn er nu?
2: Ik herschrijf de pagina’s met gebruik van psychologische overtuigingstechnieken, storytelling, jouw unique selling points en een schrijfstijl die past bij jouw klanten.
3: Heb je altijd al veel verkeer op je website? Dan zie je als het goed is vaak al snel verbetering. Bij kleine websites met weinig bezoekers kan het langer duren voordat je resultaat ziet. Heb je veel bezoekers, dan kunnen we een A/B-test uitvoeren. De helft van de bezoekers krijgt pagina A, en de andere helft krijgt pagina B. Welke pagina scoort het beste? Zo heb je keiharde data.
4: We evalueren, en sturen bij. Blijkt dat een bepaalde formule goed werkt? Dan voeren we die door voor andere pagina’s. Blijven de resultaten achter bij de verwachting? Dan duiken we in de data en kijken we waar het aan ligt.
Het resultaat van goede verkoopteksten?
“Haar teksten waren toegankelijk, luchtig en to the point.”
De opdracht
“Abrona biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. We werken normaal veel samen met tekstschrijvers die de gehandicaptenzorgbranche goed kennen. Toen we onze corporate website gingen vernieuwen, kozen we bewust voor een externe tekstschrijver zónder die voorkennis. We wilden namelijk een website die vanuit de doelgroep was geschreven: ouders, verzorgers en cliënten zelf.”
De aanpak
“Hannelores frisse blik van buiten bleek een enorm voordeel. Ze stelde ons gedetailleerde vragen over zaken die voor ons heel vanzelfsprekend zijn. Maar deze vragen zouden ouders, verzorgers en cliënten óók stellen. Heel goed dus.
Vantevoren hadden we met Hannelore de tekstuitgangspunten vastgesteld. Dat was goed. Zo maak je je tone of voice scherp en tastbaar. We hebben gedurende het proces regelmatig de uitgangspunten er weer bij gepakt om te kijken of we op de goede weg zaten.”
Het resultaat
“Hannelore heeft teksten geschreven over allerlei onderwerpen: paramedische behandelingen, werk en dagbesteding, woonlocaties, wetgeving en financiering. Haar teksten waren toegankelijk, duidelijk, luchtig en to the point. Precies wat we nodig hadden.”
Wil jij ook overtuigende verkoopteksten, en zo meer omzet uit je site halen?
Bel me direct op 06-16 030 218 of neem contact op via onderstaande knop. Ik ben benieuwd naar je verhaal.