Door: Hannelore Kron | 21 augustus 2017

Onderwerpen verzinnen voor je zakelijke blog? Zo word je een ideeënmachine

Gaat jouw brainstorm over je bedrijfsblog ook altijd zo? “We hebben nieuwe onderwerpen nodig, jongens. Wie biedt?” … lange pauze en krekelgeluidenBlogonderwerpen bedenken voor je zakelijke blog is meer dan wachten op een manifestatie van het universum. Je moet er wat voor dóén. Deze lange lijst met tips gaat je gegarandeerd helpen.

Of je nou net gaat starten met een blog, of je bestaande noodlijdende bedrijfsblog wilt reanimeren: met deze tips kom je gegarandeerd verder in het verzinnen van verrassende én relevante onderwerpen voor je zakelijke blog.

Dit artikel telt 2500 woorden (maar dan héb je ook wat). Geen zin om nu te lezen? Sla het artikel op als pdf met de button bovenaan het artikel, en lees het op een later moment.

Wat leer je in deze blog?

1: Hoe je met behulp van harde data aan bouwstenen voor je onderwerp komt.

2: Hoe je je brainstorm slimmer inzet om die bouwstenen te combineren tot een onderwerp

3: Kom je er dan nog niet uit? Dan vind je aan het einde van deze blog ook dáár een paar oplossingen voor.

We gaan meteen van start.

1: Haak met je zakelijke blog in op de actualiteit

Veel bekende merken gebruiken ‘inhakers’ om reclame te maken. Inhakers zijn altijd gelinkt aan de actualiteit. Vaak is het een afbeelding met een korte kreet en een woordspeling. De meeste inhakers zijn gierend grappig. Daar komt niet ieder bedrijf of merk mee weg. Gelukkig kunnen inhakers ook serieus zijn. Dat bewijzen HEMA en STOP AIDS NOW!.

Inhaker STOP AIDS NOW! als inspiratie om blogonderwerpen te bedenken.

HEMA laat zien dat je ook serieus en ingetogen in kunt haken op de actualiteit.

HEMA laat zien dat je ook serieus en ingetogen kunt inhaken op de actualiteit. HEMA voert een groot Jip en Janneke-assortiment, en maakte deze inhaker na het overlijden van Dick Bruna.


Een voorbeeld van inhaken met je zakelijke blog

Inhaken met afbeeldingen op social media, daarvan kennen we allemaal wel voorbeelden. Maar hoe haak je nou in met een verhaal? Met je bedrijfsblog? Een voorbeeld:

Stel: Nederland doet ooit weer ’s mee aan het EK of WK voetbal. Dan is ‘voetbal’ het thema waarop je wilt inhaken.

Stap 1: Schrijf alle kenmerken op van voetbal, en woorden die je ermee associeert. Bijvoorbeeld: bier, scoren, tackelen, EK, WK, spanning, vrienden, oranje, feest, hooligans, buitenspel, blessures, etc.

Stap 2: Zoek naar overeenkomsten tussen jouw product/dienst/bedrijf en de trend, en je hebt een onderwerp voor je zakelijke blog. Bijvoorbeeld:
– Een goede trainer is essentieel voor succes op het veld. Heb je een coachingspraktijk/consultancybureau, dan kun je hier op inspelen: “5 lessen die topadviseurs leren van bondscoach Dick Advocaat”
– Of als je een businesscoach bent: dan help je je klanten om beter te worden dan de concurrent. Je blog kan dan zijn: “Met deze groeistrategie zet jij je concurrentie buitenspel”

Stap 3: Begin je verhaal met een anekdote over voetbal (storytelling), sla de brug naar je bedrijf, en verwerk vervolgens een paar voetbalmetaforen in je verhaal. Bijvoorbeeld:

– “Tackel je concurrentie met deze groeistrategieën”
– “Voorkom blessures in je bedrijf door onze preventieve maatregelen nu toe te passen”
– “Deze tips zijn geen inkoppertjes, maar je hebt er écht iets aan”

Gebruik een inhaakkalender

Voorbeelden van terugkerende trends vind je op diverse inhaakkalenders: dat zijn jaarkalenders met allerlei dagen, momenten, en periodes die sowieso plaatsvinden. Denk aan Kerst, Moederdag, de Nijmeegse Vierdaagse, het begin van Boer zoekt vrouw, CAPS LOCK DAG, de Elfstedentocht die wéér niet doorgaat, etcetera.

Hoe vind je inhaakkalenders? Google is je vriend. Je vindt er allerlei websites met een gratis jaarkalender vol met momenten en events om op in te haken.

Het voordeel van inhaken op vooraf bekende onderwerpen, is dat je weet dat het gaat gebeuren. Je kunt je blogs dus het hele jaar vooruit plannen. En je blogs schrijven op momenten dat het jou uitkomt.

Wanneer je je blog vervolgens deelt op twitter, gebruik je natuurlijk de hashtag die bij het onderwerp hoort. Bijvoorbeeld #elfstedenkoorts, #bzv of #moederdag. Zo wordt je blog gezien door iedereen die de betreffende hashtag volgt.

2: Vraag het direct aan je doelgroep

Dat kan op 1001 manieren. Een paar ideeën:

– Rechtstreeks: Vraag bijvoorbeeld na elk klantcontact: wat zou je van ons willen weten? Waar heb je behoefte aan? Of: hoe kunnen we je verder helpen?

Ben je een kleine ondernemer? Dan kan dat een vraag zijn die je je klanten persoonlijk stelt.

Heb je een grote webshop? Dan kan dat een formuliertje zijn dat verschijnt nadat mensen een bestelling in je webshop hebben geplaatst. “Dank je voor je aankoop. Waarover zou je graag meer informatie willen hebben?”

– Via je socialmediakanalen en webcare. Misschien nog wel de makkelijkste optie.

– Via een pop-up op je website. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de applicatie Hotjar.

Je kunt Hotjar voor allerlei soorten feedbackvragen gebruiken.

Hotjar verschijnt heel discreet rechtsonder in je scherm, en is dus niet zo agressief als een schermvullende pop-up die je totale gebruikerservaring negatief beïnvloedt.

Hotjar kan je helpen met het verzinnen van onderwerpen voor je zakelijke blog.

3: Kijk op een forum

Kijk op fora over jouw onderwerp. Wat zijn veelgestelde vragen? Daar is blijkbaar behoefte aan jouw zakelijke blogs. Fora vind je eenvoudig via Google, door Forum: je onderwerp in te tikken. Je komt nu een lijst met fora tegen. Je ziet hier niet alleen de onderwerpen waar mensen informatie over nodig hebben, je leest het ook nog eens in hun eigen taal. Handig als je met je tone of voice aan wilt sluiten bij de doelgroep.

Dit is een voorbeeld voor als je een belastingkantoor bent, en je een mkb-doelgroep aan wilt spreken.

Fora kunnen je helpen met het verzinnen van onderwerpen voor je bedrijfsblog.

4: Vraag het Google

Vul je zoekterm in in de zoekbalk van Google, en Google vult je zoekterm aan met suggesties. Die suggesties ontstaan omdat Google weet welke zoektermen populair zijn. Je ziet hieronder dat mensen die willen afvallen vooral op zoek zijn naar een manier waar ze helemaal niks voor hoeven doen.Auto-aanvullen van Google kan je helpen met het bedenken van onderwerpen voor je bedrijfsblog.

Als je zoekt op een specifieke zoekterm, dan zie je onderaan pagina 1 gerelateerde zoektermen. Handig. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf bent dat mensen helpt met een webshop opzetten, dan weet je hierdoor al meer over de vragen waar ze mee zitten.

5: Gebruik je bedrijfsdoelstellingen

Je gaat een nieuw product lanceren. Merkt dat een bepaalde dienst te weinig omzet draait. Of hebt simpelweg meer klanten nodig voor een bestaande service. In al deze gevallen heb je onderwerpen die je bedrijf zelf graag in de schijnwerpers wil zetten. Als je zelf ondernemer bent, zit deze informatie vaak al in je hoofd. Werk je in een groot bedrijf, gebruik dan hiervoor het jaar- of kwartaalplan van je bedrijf, de laatste omzetcijfers, je marketingkalender, of ga sleutelfiguren in je organisatie interviewen.

Er schuilt 1 groot gevaar in deze manier van blogonderwerpen verzinnen. Dat je blog een soort zendtijd van politieke partijen wordt: een en al bedrijfsblabla, waar geen hond op zit te wachten. Zet daarom altijd de lezer centraal in je stuk: in een blog willen mensen getriggerd en bediend worden met handige, of leuke informatie. Schrijf dáár dus over. Blogs zijn geen salespagina’s. Blogs zijn de eerste kennismaking, waarin je vooral waarde weggeeft en zo een relatie opbouwt met je doelgroep.

6: Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om zicht te krijgen in de zoektermen waar mensen in Google op zoeken in relatie tot jouw bedrijf/product/dienst. Je leert hierdoor welke termen je het beste kunt gebruiken als onderwerp van je blog, om vervolgens hierop hoog te kunnen scoren in Google.

7: Verbind willekeurige onderwerpen aan elkaar tot een bizar idee voor je blogonderwerp

1) Zoek 2 onderwerpen die niks met elkaar te maken hebben.
2) Vind de overeenkomsten.
3) Gebruik die overeenkomsten als kapstok voor je bedrijfsblog.

Bijvoorbeeld deze blog: Wil je tevreden klanten? Wees een opa of een oma!

Of deze blog: Wat is de overeenkomst tussen storytelling en Despacito? (Je weet wel, dé zomerhit van 2017)

Deze aanpak werkt vooral goed als je een saai of uitgekauwd onderwerp op een leuke manier wilt brengen, en als je blog een meer columnachtige uitstraling mag hebben. Julie Andrews zong het al als Mary Poppins: “A spoonful of sugar helps the medicine go down.”

8: Plan je brainstorm om onderwerpen te verzinnen

Besteed op een vast moment aandacht aan het verzinnen van onderwerpen. Op vrijdagmiddag na de lunch heeft niemand zin om nog moeilijke rapportages uit te werken, maar een brainstorm gaat er misschien nog wel in.

Het helpt ook om voor je brainstorm nou ’s niet in je standaardvergaderzaal te gaan zitten. Zoek even een andere omgeving op. Ga buiten op de picnickbank zitten, zet muziek op tijdens de brainstorm, of zoek echt een andere locatie op.

9: Breid je brainstormteam uit

Verzin je de onderwerpen voor je zakelijke blogs altijd al met een vast team? Nodig dan ’s een keer niet alleen de usual suspects uit het communicatieteam uit.

Welke mensen in je organisatie hebben klantcontact? Denk bijvoorbeeld aan installateurs, klantenservicemedewerkers, consultants of accountmanagers. Nodig deze mensen ook ‘s uit voor je brainstorm. Zij hebben direct contact met klanten, en weten welke onderwerpen en vragen er leven. (Bonus: deze aanpak verbindt ook je organisatie met elkaar)

Ben je onderdeel van een marketingteam en heb je een MT? Nodig een MT-lid uit voor een ander perspectief. (Bonus: dit vergroot meteen de betrokkenheid van het MT bij je zakelijke blog. Het zal niet de eerste keer zijn dat een blog door een onwetend MT gesmoord wordt, omdat ze de meerwaarde niet zien)

Brainstorm onderwerpen verzinnen zakelijke blog

Blogonderwerpen bedenken voor je bedrijfsblog is meer dan wachten op een manifestatie van het universum. Je moet er wat voor dóén.

10: Gebruik een vaste opzet voor je brainstorm

Stel je hebt elke 2 maanden een brainstormsessie voor je bedrijfsblog. Die kun je alsvolgt opbouwen:

1: Schrijf de antwoorden op de volgende vragen op:
– Welke onderwerp spelen in de actualiteit? (zie punt 1)
– Wat zijn de vragen die onze klanten hebben? (zie punt 2)
– Welke producten/diensten willen we zelf onder de aandacht brengen? (zie punt 5)

De antwoorden op deze vragen verzamel je natuurlijk voorafgaand aan je brainstormsessie.

2: Zoek in de brainstormsessie zelf naar overeenkomsten tussen de antwoorden op bovenstaande vragen. Idealiter heb je nu de blogjackpot te pakken: een onderwerp dat én actueel is, én relevant voor je doelgroep én relevant voor je bedrijfsgroei. Maar je bent er nog niet.

3: Benoem onder je blogonderwerp de vragen die je in dit blog beantwoord wilt hebben. Of de punten die je aan wilt stippen. Zo heb je later bij het uitwerken voldoende handvatten om het blog ook echt uit te kunnen schrijven.
Heb je dit gedaan, dan pas ben je klaar met brainstormen. Als het goed is kun je dan weer een flink aantal blogs vooruit.

11: Activeer je brainstormgroep

Vaak zie je dat bij brainstorms er 1 iemand schrijft, en de anderen roepen wel wat, maar zijn niet echt betrokken. Laat iedereen daarom eerst zelf zijn ideeën opschrijven. Zo dwing je mensen om actief na te denken, en je voorkomt dat iedereen meteen op hetzelfde denkspoor zit. Tijdens een brainstorm wil je immers eerst divergent denken: veel verschillende ideeën verzamelen. Dat kun je op veel verschillende manieren doen.

Een voorbeeld
Geef iedereen 1 A3-vel om hierop ideeën te zetten. Geef hiervoor 5 a 10 minuten de tijd. Je kunt vervolgens de vellen laten liggen, en de mensen laten rouleren om de tafel. (door letterlijk in beweging te komen, voorkom je passiviteit) Hierbij verrijk je het idee van degene voor je. Wanneer je deze stoelendans een paar keer doet, heb je input van iedereen op elk idee. Vervolgens kun je elk idee plenair bespreken en verder verrijken, om ideeën voor onderwerpen ook echt uit te werken voor een raamwerk per bedrijfsblog.

12: Verlaag je blogfrequentie

Wie zegt er dat je elke week moet bloggen? Ga elke 2 weken bloggen, of 1 keer per maand. Scheelt weer onderwerpen verzinnen.

13: Knip lange blogs op in kleinere blogs

Je kunt een onderwerp helemaal uitdiepen in 1 blog. Of je kunt meerdere blogs wijden aan hetzelfde onderwerp. Maak er bijvoorbeeld een drieluik van.

Let op: kortere blogs zijn vaak minder goed voor je SEO. Wil je echt scoren met je SEO, kies er dan voor om op zijn tijd toch een lange blog van 1500-2500 woorden te schrijven. 

14: Vraag een gastblogger voor je bedrijfsblog

Een professionele blogger uit een aangrenzende bedrijfstak kan vanuit zijn expertise jullie blog aanvullen. Denk aan de personal trainer die een gastblog schrijft voor een dieetblog over afvallen. Of de burnoutcoach die een gastblog schrijft over omgaan met stress voor een blog over ondernemen.

Als je zelf nog niet benaderd bent door gastbloggers, kun je zelf gastbloggers zoeken. Dat kun je bijvoorbeeld zo doen:

– Welke gerelateerde bedrijfstakken zwermen als een satelliet om jouw bedrijf heen? Wanneer je een bedrijf bent dat maatpakken verkoopt, kun je denken aan een herenkapper, een high end leasebedrijf of een exclusieve schoenenzaak. Ze zitten allemaal in de branche ‘imago’. Wanneer je fysiotherapeut bent, kun je denken aan ergotherapie, een sportschool of een dansschool in de buurt.

– Welke concrete bedrijven in jouw regio passen hierbij?

– Welke van deze concrete bedrijven passen bij jullie bedrijf qua doelgroep, en identiteit? Als je zelf een gedegen, misschien zelfs wel saai bedrijf bent, pas die hippe start up dan wel bij je? Waarschijnlijk niet.

– Neem contact op, en presenteer je aanbod als een win-winsituatie. Jullie krijgen een verse blog, de gastblogger naamsvermelding en een link naar zijn eigen bedrijf. Je bedient merendeels dezelfde klanten, dus jouw websitebezoekers, zijn ook zijn potentiële klanten. Het lijkt raar dat een gastblogger meestal geen vergoeding krijgt, maar dit is hoe het werkt.

Let op: een gastblogger is wat anders dan een copywriter/tekstschrijver inhuren om je zakelijke blogs te schrijven. Voor zo iemand betaal je gewoon.

15: Huur een copywriter/tekstschrijver in (je verwacht het niet…)

Soms is het slim om de turbo op je blog te gooien. Even een boost van buitenaf om daarna zelf verder te kunnen. Een tekstschrijver die verstand heeft van zakelijk bloggen, kan je niet alleen helpen met onderwerpen verzinnen, maar ook met de júíste onderwerpen verzinnen: waar jij vanuit je organisatie denkt, denkt een blogger met een frisse blik vanuit de doelgroep en vanuit resultaat.

Een goeie zakelijke blogger* heeft ook kennis van zoekmachine-optimalisatie. Een blog is primair bedoeld om mensen te bereiken en te boeien, vertrouwen/autoriteit op te bouwen en ze vervolgens als klant aan je te binden. Je eigen trouwe klanten kennen je wel, maar om nieuwe klanten te vinden, moet je toch aan je SEO werken.

*Met een blogger bedoel ik in dit geval natuurlijk niet een food/fashion/interieur-influencer, maar een serieuze copywriter die snapt hoe je een zakelijk blog inzet als strategisch marketingkanaal.

Conclusie

Wat je nu weet, is dat een succesvol blogonderwerp:
– actueel is.
– antwoord geeft op vragen van je klant.
– gerelateerd is aan de producten/diensten die jij aanbiedt.
– een originele invalshoek heeft.
– goed kan scoren in google.

En wat je nu ook weet: Hoe gezellig en hipster ‘bloggen’ ook klinkt, uiteindelijk is zakelijk bloggen gewoon een marketingtool die alleen met hard werken goed en succesvol wordt. Maar met deze ultieme blogtips wordt dat harde werken wel een heel stuk makkelijker en leuker.
Blog ze!

Meer lezen over zakelijk bloggen?

Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen in het opzetten van je bedrijfsblog of juist het reanimeren van je bestaande bedrijfsblog? Lees meer over Dutch Vitamins zakelijk bloggen.

Meer weten over hoe Dutch Vitamins ook
jouw blog een boost kan geven?