Door: Hannelore Kron | 21 augustus 2017

Schrijven voor mobile first: trends & tips

Mobilegeddon heeft zich over ons uitgestort: nu al bezoekt 50% een consumentensite vanaf zijn tablet of mobiel. En dit wordt alleen nog maar meer. Overleven jouw teksten deze transitie van desktop first naar mobile first? Met deze tips maak je jouw teksten zeker weten geschikt voor mobiele gebruikers.

Ik geef je eerst de laatste trends en feiten over mobiel gebruik.
In de 2e helft van dit artikel vind je 11 tips over schrijven voor mobile first.
Helemaal aan het einde vind je de ideale tekstlengte voor mobile first.

Trend 1: Mobiel websiteverkeer blijft groeien

  • Heb je een B2B-website? Dan bestaat jouw websiteverkeer voor zo’n 27% uit mobiele en tabletgebruikers. De rest is desktopgebruik.
  • Heb je een B2C-website? Dan bestaat jouw websiteverkeer voor zo’n 50% uit mobiele en tabletgebruikers. De andere helft zijn desktopgebruikers.
    (bron: Marketingfacts)

Trend 2: De focus van de lezer op de pagina verschuift

Deze afbeeldingen laten zien hoe de focus van de lezer op de pagina verschuift.

1: Usability-expert Jakob Nielsen ontdekte in 2006 al dat de bezoekers desktopsites lazen als een F-patroon. (Bron: NN Group)

Het F-patroon van Jakob Nielsen

Het F-patroon van Jakob Nielsen

Als copywriters en usability-specialisten hebben we daardoor geleerd om vooral te focussen op de linkerkant van de pagina en de bovenste alinea’s.

2: Op mobiele devices ligt dat anders. Wat blijkt? 68% focust vooral op de bovenste helft van een mobiel scherm. (Bron: Briggsby)

Focus van het oog op mobiele sites

Focus van het oog op mobiele sites

3: Op mobiel en tablet gaat de aandacht vooral naar afbeeldingen. (Bron: Content Marketing Institute)

Op mobiele sites vallen plaatjes meer op

Op mobiele sites vallen plaatjes meer op

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor tekstschrijven op je mobiele site?

  • 27 tot 50 % van je bezoekers leest jouw tekst op een klein schermpje. Dat aantal groeit.
  • Afbeeldingen eisen direct alle aandacht op.
  • Mobiele bezoekers haken nog veel sneller af als je tekst te lang is, geen duidelijke structuur heeft, of uit lange lappen tekst bestaat.

Wil je helemaal focussen op schrijven voor mobile first? Met deze tips bedien je je mobiele bezoekers optimaal.

11 tips voor schrijven voor mobile first

1: Gebruik korte koppen

Max 3 schermregels op je mobiel (dat is 1 schermregel in word)
Liever korter.

2: Extreem aantrekkelijke koppen

Heb je een informatieve pagina? Maak dan extreem goed duidelijk wat de lezer exact kan verwachten.

Niet: Overleeft jouw website Mobilegeddon? Check het hier
Wel: Schrijven voor mobile first: trends & tips

Heb je een prikkelend opiniestuk geschreven, of een jolig persoonlijk verhaal? Gebruik dan sfeer, humor, of controverse. Het gaat er hier immers om dat de lezer geprikkeld of geraakt wordt.

Niet: Schrijven voor mobile first: trends & tips
Wel: Overleeft jouw website Mobilegeddon? Doe de quiz!
(vanzelfsprekend volgt er dan niet een serieus informatief stuk zoals dit, maar een quiz met droge humor, waarbij inhoud bijzaak is.)

3: Maak de inleiding een verleidelijke samenvatting van je artikel

Een introtekst of lead heeft 2 doelen:

– Kort vertellen waar je stuk over gaat.
Uit mijn inleiding kun je afleiden dat de tekst gaat over de transitie van desktop first naar mobile first, over trends m.b.t. mobiel gebruik, en dat je tips krijgt om hier goed mee om te kunnen gaan. Duidelijk toch?

– De lezer je verhaal intrekken.
Gebruik humor: ‘Mobilegeddon’ is natuurlijk een verwijzing naar het wereldverwoestende Armageddon. Door serieuze onderwerpen luchtig te beginnen, blijft het aantrekkelijk om te lezen.
Doe een belofte: “Ik zet de laatste trends op een rij, en geef je 11 handige tips om te schrijven voor mobile first.”

Stel een vraag: “Overleven jouw teksten de transitie van desktop first naar mobile first?” Ik maak jou als lezer hiermee eigenlijk een beetje bang. Insinueer dat jouw website het misschien níét overleeft. En dus lees je verder.

Maak niet de fout om in je inleiding de vraag al te beantwoorden. Je bent tekstschrijver/copywriter. Geen journalist. Vrij Nederland trapt wel in die valkuil (maar dat zijn dan ook journalisten). Hier hun berichtje op Facebook:

Arjen Lubach

Deze inleiding van Vrij Nederland stelt de vraag “Wie is dit mysterieuze multitalent?”. Maar na het lezen van de inleiding weet ik het antwoord al: hij is tv-maker, schrijver, theatermaker, cabaretier, muziekproducer én homo universalis. Weg verrassing, weg behoefte om nog verder te lezen.

4: Geef bewegwijzering aan het begin van het artikel

Laat mensen aan het begin weten hoe lang het artikel is, of uit welke informatie het artikel is opgebouwd. Een voorbeeld vind je aan het begin van dit blog. Ik weet dat niet iedereen geïnteresseerd is in de laatste cijfers en trends over mobiel websitebezoek.
Daarom laat ik de lezer aan het begin van dit artikel meteen weten dat hij in de 2e helft van het artikel de tips krijgt om te schrijven voor mobile first. Daar is hij immers naar op zoek, want die belofte doe ik in de kop en in het intro.

5: Val met de deur in huis

Onder het mom van ‘storytelling’ beginnen artikelen nogal ’s met eindeloos geouwehoer. Mijn advies: doe het goed, of doe het niet.

– Wanneer het zin heeft: Het is kort, krachtig, goed geschreven, en je hebt het echt nodig om je punt te kunnen maken. Lees meer over storytelling toepassen.

– In alle andere gevallen: niet doen. Je raakt je lezer kwijt.

6 Bouw je tekst duidelijk op

Zet alle informatie die bij elkaar hoort, ook echt bij elkaar. Alinea afgerond? Dan is het verboden om dat onderwerp nog ergens anders terug te laten komen. Van de hak op de tak springen doe je maar in de kroeg.

7 Gebruik veel beschrijvende tussenkoppen

Tussenkoppen geven de lezer houvast. Hij kan de tekst zo makkelijk scannen. Welke alinea is voor hem interessant? Welke alinea bevat informatie die hij al kent? Zorg dat je tussenkop beschrijvend is. Dus weergeeft waar de alinea over gaat. Boven deze alinea had ik ook ‘houvast’ kunnen schrijven. Maar dat is onduidelijk. ‘Gebruik veel en duidelijke tussenkoppen’ dekt de lading beter.

8 Gebruik kortere alinea’s en meer witregels

Lees jij graag een lange lap tekst van 30 regels op je mobiel? Ik ook niet. Het is intimiderend en niet uitnodigend. Witregels geven lucht, structuur, en geven je oog een focuspunt.

Hanteer als vuistregel de regel 1=3. Dat betekent: 1 regel op je computerscherm in een worddocument = 3 schermregels op mobiel. Concreet:

  • Gebruik na 3 regels in word een witregel. Dat is 9 schermregels op je mobiel.
  • Gebruik na 10 regels in word een nieuwe alinea en tussenkop. Dat is 30 schermregels op je mobiel.

9 Maak zinnen nog korter

Lange zinnen en bijzinnen lezen niet lekker op kleine schermpjes. Kort en krachtig is beter. Bijna staccato wordt het dan. Zoals nu. Erg? Nee, prima juist! Maar wissel het wel af met wat langere zinnen. Anders wordt het wel heel erg telegramstijl. En dat leest óók niet lekker.

Vuistregel: max. 10 – 15 woorden per zin. Je zit qua zinslengte dan op B1-niveau, wat zo’n 95% van de Nederlandse bevolking goed begrijpt. (bron: Bureau Taal).

Verwijder onnodige woordenrommel. Bijwoorden, herhalingen en vaag taalgebruik houden de boel alleen maar op.

Dus niet: Het is belangrijk om regelmatig te sporten. Als je regelmatig sport, dan maakt je lichaam namelijk allerlei stofjes aan die je gelukkig kunnen laten voelen. Deze stofjes zijn bijvoorbeeld de hormonen endorfine, oxytocine en dopamine.

Juist wel: Regelmatig sporten is belangrijk. Je lichaam maakt dan de hormonen endorfine, oxytocine en dopamine aan. Van deze stofjes word je gelukkig.

TV-maker Maxim Hartman laat in deze video goed zien dat het áltijd korter kan.

10 Gebruik opsommingen en bulletlijstjes

Dit zijn de voordelen van bulletlijstjes en opsommingen:

  • kort
  • krachtig
  • ze geven lucht
  • ze maken een tekst makkelijk te scannen

11: Zet je afbeelding niet aan het begin van het artikel

Zoals je in het eerste deel van dit artikel las, pakken afbeeldingen meteen alle aandacht op een mobiele schermpje. Je tekst heeft dus concurrentie.
We zien ook dat de focus van de mobiele websitebezoeker vooral op de bovenste helft van het scherm zit.

Mijn educated guess: Wil je een afbeelding plaatsen aan het begin van het artikel, dan kun je die beter niet direct bovenaan zetten. Geef eerst tekst weer, zodat de afbeelding in de onderste helft van het scherm komt te staan.
Waarom? Zo gaat de aandacht eerst naar de tekst. Hierdoor trek je je lezer al in het verhaal. En heeft hij de smaak te pakken. Daarna kan een afbeelding juist een toevoeging zijn op het verhaal, in plaats van een afleiding.

Zo check je of je teksten lekker lezen op tablet en mobiel

Heb je bovenstaande tips toegepast en wil je controleren of het goed overkomt op smartphoneformaat? Doe dan het volgende in je worddocument op je desktop:

  • Selecteer al je tekst met ctr;+a.
  • Selecteer in je werkbalk de optie ‘tekst verdelen over kolommen’.
  • Verdeel de tekst over 2 kolommen.

Je hebt nu ongeveer dezelfde kolombreedte als op een smartphone. Zo zie je ineens dat je inleiding wel heel lang is. En dat die alinea’s ineens een dik tekstblok vormen waar niet doorheen te komen is. Dat wil je allemaal niet.

Waarom is schrijven voor mobile first belangrijk?

Het mobilegeddon van google waar alle SEO-nerds mee bezig zijn, gaat vooral over sites die niet responsive zijn, en sites die heel traag laden. Trage laadtijd = afhaken bezoeker. Dat heeft allemaal niks met tekstschrijven te maken.

Wat wél alles met tekstschrijven heeft te maken, is dit: 27-50% leest jouw site op z’n mobiel, zagen we in het begin. Als jouw tekst niet lekker leest op mobiel, klikt de bezoeker veel eerder weg. Je tekst wordt dus niet gelezen, en het is slecht voor je ranking in google. Beter schrijven voor mobile first = bezoekers die langer op je pagina blijven = een hogere SEO-ranking.

De grap is: als je alle tips voor schrijven voor mobile first toepast, word je tekst op de desktop ook een stuk aantrekkelijker om te lezen. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap.

Wat is dan de ideale tekstlengte voor mobile first?

Spoiler alert: Die is er niet. Het is namelijk afhankelijk van je doel.

Mijn advies: kort als het kan, lang als het moet. Dit wordt bevestigd door Search Engine Watch.

  • Wil je vooral likes, shares & virals? En wil je vooral prikkelen en entertainen?
    Dan kun je beter voor korte content gaan (<300 woorden), en liever nog voor sterke visuals waarbij tekst een ondersteunende rol speelt.
  • Wil je vooral hoog ranken in google? En wil je inhoudelijke meerwaarde voor je lezer bieden? Dan is het beter om lange artikelen te schrijven. (schrik niet: je mag best naar 1500 – 2500 woorden gaan, mits je echt relevante content te bieden hebt.)

Het is dus een misvatting dat teksten voor tablets en smartphones altijd ultrakort moeten zijn zijn. Laat je dan ook niet verleiden om met de hete adem van mobilegeddon in je nek al je longform copy (en dus je SEO) om zeep te helpen.

Conclusie

Zorg dat:

  • je content superrelevant en rete-interessant is.
  • elk woord, elke zin echt iets toevoegt aan je verhaal.
  • je verhaal een superduidelijke structuur heeft met duidelijke tussenkoppen en lekker veel witruimtes en lucht.

Pas je deze tips toe? Dan zijn jouw teksten prima geschikt om je mobiele websitebezoeker te boeien en vast te houden.

Mand.

Wil je zeker weten dat jouw teksten geschikt zijn voor mobiele bezoekers?

Of wil je je bestaande teksten naar mobiel laten herschrijven? Dan is eindredactie wat je nodig hebt.