Door: Hannelore Kron

Wat is de overeenkomst tussen storytelling en Despacito?

Quizvraag: Wat hebben Despacito – dé zomerhit van 2017- en storytelling met elkaar gemeen? Het antwoord is simpel:

Iedereen heeft het erover…

“Despacito, whoowhoohoo despacito.” Als je niet tegen Despacito kon, was je echt zwaar de sjaak in 2017. Het nummer van Luis Fonsi en Daddy Yankee was namelijk dé zomerhit van dat jaar. Je hoorde het in de Albert Heijn, in de sportkantine, op de kamer van je kinderen, en nog net niet bij begrafenissen.

Storytelling is ook een tophit. Maar dan in de marketingbuzzwoorden top 10. Al jaren trouwens. Maar het is nu ook doorgebroken bij het grote publiek dat iets minder in de marketingvoorhoede verkeert.

Storytelling en despacito: wat betekent het ook alweer precies?

Daddy Yankee en Luis Fonsi in de videoclip van Despacito

… maar niemand weet wat het betekent

Als je op een feestje uit volle borst het woordje ‘despacito’ meezingt, en daarna iets onverstaanbaars murmelt om je gebrek aan Spaans te verhullen, dan ben je niet de enige. Maar gelukkig: niemand die dat wat kan schelen. Je schudt wat met je heupen, pakt nog een gin-tonic, en je komt er gewoon mee weg.

Ik hoor nog wel ‘s mensen vol overtuiging ‘Storytelling!’ roepen. Om wanneer je doorvraagt te vervallen in wat halve zinnen: “ja, verhalen vertellen… ehh, voor je bedrijf, en ehhh… ja dat dus”.
Da’s jammer, want dan heb je gewoon een slecht verhaal. Met de nasmaak van een plastic bekertje oploskoffie uit de koffie-automaat.

Storytelling is je neefje, een kattenfilmpje en de dorpsbakker

Je loopt echt iets moois mis, als je de storytelling-song niet kunt meezingen. Niet dat iedereen van mij nu eindeloos random verhalen de wereld in moet slingeren. Maar het kan je sales een boost geven. Of een sympathiek gevoel over je merk opwekken bij je klanten. Waarom?

Storytelling betekent letterlijk: verhalen vertellen. Soms vertel je een groots verhaal om je hele merk heen. Soms vertel je een verhaal doordat je gebruik maakt van een metafoor in je teksten. En alles ertussenin is ook storytelling. Platgeslagen is storytelling elke tekst die gebruik maakt van de kracht van verbeelding.

Met een goed verhaal of een voorbeeld dat herkenning en emotie oproept, passeer je het rationele brein van je publiek. Dat werkt in een goeie Netflixserie, maar óók in je merk- en productcommunicatie. Hoe? 95% van alle beslissingen wordt door het onderbewuste genomen. En dat kun je beïnvloeden door een goed verhaal te vertellen over jouw merk, of hoe jouw product of dienst het leven van je klanten echt mooier, makkelijker of gelukkiger maakt.

Storytelling – Despacito: 1-0

Despacito hoor je al het hele jaar, en je verstaat er nog steeds geen bal van. Een goed verhaal met de juiste storytelling-ingrediënten hoef je maar 1 keer te zien, te horen of te lezen, en het zit in je hart of in je hoofd.

En zo geeft dit marketingbuzzwoord die zomerhit keihard het nakijken dit jaar.

Storytelling vs. Despacito: 1-0.

Meer over storytelling

Ben je benieuwd wat ik met storytelling voor jouw bedrijf of merk kan betekenen? Lees meer over storytelling van Dutch Vitamins.

En terwijl jij op bovenstaand linkje klikt en verder leest, zing ik ondertussen: “Despacitooo, quiero respirar tu cuello despacito. Deja que te diga cosas al oído, para que te acuerdes si no estás conmigo, ohh….”

Wil je weten wat storytelling precies is,
en hoe je het inzet voor jouw bedrijf?